Att bli en bra bilförare tar tid, främst handlar det om erfarenhet bakom ratten och ständigt underhållande av ens bilkunskaper samt träning i olika terränger. Bilar är fordon som dödar, sanningen är att bilrelaterade dödsfall är ett av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Hundratals människor dör varje år i bilolyckor. Bilkörning handlar om så mycket mer än att trampa på pedalerna  och styra på ratten – du ska använda nästan alla dina sinnen när du kör. 

Som din körskolelärare säkert sagt upprepade gånger: Planera din körning. Detta är en otroligt central förmåga som aldrig kan färdigutvecklas, däremot skadar det aldrig att vara skicklig på planera körningen. Att tänka 1 eller 2 steg före i trafiken förbereder dig på olika utfall och gör att du snabbare kan ta beslut ifall ett plötsligt skede skulle inträffa. Du kommer även upptäcka hastighetskontroller och väghinder betydligt lättare. Exempelvis, att börja sakta in långt innan ett fartgupp eller planera en omkörning i tid gör att inte bara du utan även dina medtrafikanter känner sig säkrare på bilvägen. 

En väldigt bra lärdom är att bromsa i tid så att du slipper göra hastiga tvärbromsar. Plötsliga inbromsningar är ofta en stor orsak till köbildning eftersom de orsakar kedjereaktioner av bromsande. Tiden innan varje bil kan gasa igen ökar exponentiellt, då förstår du hur många onödiga köer en än onödigare tvärbroms kan orsaka. Missförstå mig inte, behöver du göra en tvärbroms skall du givetvis göra det. Tänk bara på att planera din körning och bromsa i tid så att det varken blir köbildning eller kedjekrockar. 

Ett bra sätt att förbättra sin körning är att köra bilar med manuell växelllåda. Jag förstår ifall detta svider till lite hos alla trogna automatförare men i samband med att manuella fordon kräver mer “arbete” krävs därmed mer uppmärksamhet. Fokuset på koppling och växellåda smittar av sig på den allmänna körningen. Jag säger inte att automatbilar är farligare än manuella, utan snarare att eftersom chauffören måste anstränga sig mer i en manuell bil, tvingar sig chauffören i fråga att vara fokuserad oftare. 

Att träna på sladda är aldrig fel. Oftast när den oväntade sladden inträffar får de flesta panik och kan inte manövrera fordonet på ett säkert sätt. Att under vintern åka runt på öppna parkeringar eller dylikt är väldigt lärorikt. Att vänja sig vid sladd är nödvändigt, speciellt i Sverige där vägunderlaget är lömskt under vintern. Har man då vänjt sig vid sladd och känner sig bekväm, är man mer behärskad när den oväntade sladden uppstår. 

Agera moget i trafiken är A och O. Att låta känslor styra i trafiken är inte alls moget och gör att du riskerar ta beslut som inte ens du som 8-åring hade tagit. Att bli arg är ofrånkomligt i många situationer, men låt inte ditt temperament ta fokus från bilkörningen. Att köra in i grannens brevlåda pga ilska och bristande koncentration är ingen godkänd förklaring, tro mig. Att ha tålamod och kunna behärska sig oavsett humör är väldigt bra att träna på och än bättre att behärska. 

Att klara av de listade färdigheterna är ett stort kliv i rätt riktning om du vill bli en bättre bilförare. Men att du blir bättre av att öva på dessa kunskaper gör dig inte till Lewis Hamilton än. Träning ger färdighet, framförallt inom bilvärlden. 

Av Leonard

Relaterat inlägg